برگزاری دروس به صورت غیرحضوری و فعالیت های جهادی طلاب

مدنی

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با تاکید بر اینکه در همه بخش‌هایی که برنامه های آموزشی به صورت حضوری وجود داشت اکنون به صورت آموزش از راه دور در حال اجرا است، گفت: گروهی از طلاب سامان‌دهی شدند تا به صورت جهادی در زمینه های مختلف از دوخت لباس بیمارستانی و توزیع مواد بهداشتی تا تجهیز اموات با کادر درمانی همکاری کنند.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی در گفتگو با واحد خبر با اشاره به سلسله اقدامات انجام شده در جامعه الزهرا علیهاالسلام برای مقابله با کرونا و پیشگیری از شیوع آن گفت: از روز نخست قرارمان بر این بود که هماهنگ با ستاد بحران استان باشیم از این رو تقریبا صد درصد با تصمیمات ستاد بحران هماهنگ بودیم و با وجود اینکه اینجا یک مجموعه حوزوی است و الزاما تابع تصمیمات مراکز دولتی نیست ولی این هماهنگی را با ستاد بحران داشتیم، از این رو در همان روزی که تعطیلی یا کاهش ساعات کار و تصمیمات دیگر اعلام شد بر همان اساس عمل کردیم و در همین راستا بزرگترین مهدکودک خاورمیانه با ظرفیت حدود هزار کودک و ورزشگاه با حدود ۲۰ رشته ورزشی را تعطیل کردیم.

برگزاری همه دوره های آموزشی جامعه الزهرا به صورت آموزش از راه دور

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: نسبت به کلاس‌های حضوری طلاب با تعطیلی وزارت علوم هماهنگ شدیم و در همان روزهای ابتدایی اعلام بیماری، با تشکیل ستاد آموزش از راه دور و بررسی سناریوهای مختلف، برنامه‌ریزی آموزشی خوبی انجام شد که نتیجه آن آغاز آموزش از راه دور برای طلاب سطح یک و دو در ابتدای هفته دوم تعطیلات بود.

وی ادامه داد: تولید محتوای آموزشی برای طلاب سطح سه و چهار از همان زمان آغاز و برنامه‌ریزی برای آموزش از راه دور همه مقاطع آموزشی تا پایان اسفندماه انجام شد که در صورت ادامه مشکلات بهداشتی پس از تعطیلات نوروز برای ادامه این وضعیت نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی استمرار دوره‌های مهارتی تربیت پژوهشگر، مترجم، مبلغ، مدرس و نیز دوره‌های کوتاه مدت مهارتی فرهنگی هنری شامل هنرهای تجسمی، دستی و مهارت‌های همسرداری و تربیت فرزند به صورت غیرحضوری و مجازی را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و بیان داشت: برنامه‌های آموزشی مرکز بین المللی زبان فارسی جامعه الزهرا علیهاالسلام و مدرسه تمهیدیه زیر نظر این بخش نیز که دانش پژوهان آن غیرایرانی‌ هستند به صورت غیرحضوری و مجازی در حال اجراست.

وی با تاکید بر اینکه در همه بخش‌های جامعه الزهرا که برنامه های آموزشی به صورت حضوری وجود داشت اکنون به صورت آموزش از راه دور در حال اجرا و انجام است، خاطرنشان کرد: امیدواریم این برنامه‌ریزی‌ها بتواند تهدید به وجود آمده را تبدیل به یک فرصت کند. در همین راستا به مسئولان بخش های مختلف اعلام شده تا برای سال آینده به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا حداقل ۳۰ درصد برنامه‌های آموزشی به صورت غیرحضوری محقق شود تا هم از حجم واحدهای درسی فراوانی که از سوی شورای سیاستگذاری برای خواهران برنامه‌ریزی شده کم شود و هم بانوان طلبه بتوانند بیشتر به مسائل خانه و خانواده برسند و ضمن ایفای نقش طلبگی خود به استحکام نظام خانواده نیز کمک شود.

تشریح فعالیت های جهادی طلاب جامعه الزهرا

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: افزون بر هماهنگی‌هایی که با ستاد بحران وجود داشت، گروهی از طلاب سامان‌دهی شدند تا به صورت جهادی برای تجهیز اموات، تیمم و کفن در بیمارستان‌های مختلف همکاری کنند. بخشی از خواهران طلبه به عنوان همراه بیمار در کنار کادر درمانی در بیمارستانها به بیماران کمک می‌کنند. بخشی به عنوان مشاور و با هدف امید بخشی، در بیمارستان‌ها حضور پیدا می‌یابند و بخش اعظمی از طلاب با همکاری بسیج و سایر نهادهای فعال در این زمینه در راستای بسته بندی ماسک و مواد ضدعفونی کننده و توزیع آن در استان کمک می‌کنند. بخشی از خواهران طلبه نیز مشغول تهیه لباس‌های بیمارستانی بیماران و کادر درمانی بیمارستان‌ها هستند.

وی با بیان این که در مجموع بیش از ۵۰۰ نفر از طلاب برای ورود به کارهای جهادی اعلام آمادگی کردند تصریح کرد: برخی از داوطلبان به دلیل داشتن بیماری زمینه‌ای یا سن بالای ۵۰ سال اجازه فعالیت پیدا نکردند ولی به تعدادی که از مراکز مختلف درخواست نیرو شده، تامین نیرو کرده‌ایم و بخش عمده‌ای از خواهران نیز به صورت خودجوش به فعالیت جهادی در این زمینه مشغولند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: برای بحث آموزش‌های مسائل شرعی در این شرایط یک گروه پاسخگویی در مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی جامعه الزهرا علیهاالسلام تشکیل شده تا سوالات شرعی بیماران، کادر درمانی، همراهان و خانواده‌های درگیر این بیماری را پاسخ دهند. در همین زمینه یک کلیپ آموزش تیمم و تجهیز میت با نظرداشت به رعایت همه مسائل بهداشتی آماده شده که در اختیار برخی نهادها قرار گرفته و آمادگی داریم تا برای نهادهایی که درخواست داشته باشند ارسال کنیم.

تغییر زمان آزمون ورودی 

حجت الاسلام والمسلمین مدنی به ضد عفونی کامل مجموعه جامعه الزهرا علیهاالسلام پس از تعطیلی کلاس‌ها اشاره کرد و گفت: برای رعایت مسائل بهداشتی و کاستن از نگرانی و دغدغه‌ خانواده ها و داوطلبان، آزمون  ورودی جامعه الزهرا نیز که قرار بود در اسفند ماه برگزار شود به ۲۹ فروردین منتقل شد. پیش بینی ما این است که برای برگزاری آزمون ورودی در ۲۹ فروردین مشکلی نخواهیم داشت، ولی اگر با این حال مسائل بهداشتی ادامه پیدا کرد حتما به گونه ای برنامه ریزی می‌شود که برای داوطلبان مشکلی ایجاد نشود حال یا آزمون به صورت مجازی برگزار می‌شود یا زمان آن را مجددا تغییر خواهیم داد و به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

 وی خاطرنشان کرد: از همه داوطلبان ایرانی و غیرایرانی که برای تحصیل در جامعه الزهرا علیهاالسلام پذیرفته می‌شوند چک بهداشتی و آزمایشاتی برای تایید سلامتی آنان گرفته می‌شود با این حال این آزمایشات در مورد داوطلبان غیرایرانی بسیار کامل است. در همین جریان شیوع کرونا حتی یک مورد گزارش در مورد اینکه این بیماری از طریق طلاب غیرایرانی منتقل شده باشد وجود ندارد و در چند ماه گذشته نیز هیچ طلبه ای که به چین سفر کرده باشد نداشته‌ایم. به جرأت عرض می‌کنم آزمایشات تشخیص سلامتی که جامعه الزهرا علیهاالسلام از طلاب غیرایرانی می‌گیرد در هیچ یک از دانشگاه‌های بین المللی گرفته نمی‌شود.   

تدابیر بهداشتی برای کارکنان 

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در پایان اظهار داشت: در بخش اداری نیز کارکنان را به چهار بخش تقسیم کردیم؛ کارمندانی که بیماری های زمینه‌ای مانند دیابت و جراحی قلب باز داشتند یا از جانبازان شیمیایی بودند که به اینها تا بعد از عید مرخصی داده شد. گروه دوم کارکنان صف و کسانی که بیشترین کارشان در ارتباط با طلاب بود که الان چون بخش آموزشی تعطیل است برای این گروه نیز مرخصی در نظر گرفته شد. بخش سوم کسانی هستند که باید به برخی کارها و امور رسیدگی کنند ولی امکان انجام کار در منزل و به صورت دورکاری را دارند، اینها هم با نظر مدیر ارشدشان می‌توانند در منزل کارهایشان را سامان دهند. گروه چهارم کسانی هستند که حضورشان ضروری است مانند کسانی که برای آموزش از راه دور در حال تولید محتوا و بارگذاری در سامانه‌ها هستند که این دسته از همکاران طبق موظفی خود در محل کار حاضر می شوند و شایسته می دانم در اینجا از همه همکاران جامعه الزهرا علیهاالسلام تقدیر و تشکر کنم که با وجود شرایط خاص این روزها، همراهی و همکاری خوبی با مجموعه داشتند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر